Saturday, December 8, 2012

「antinotice」秋赤音 (aki akane)

antinotice
歌手:秋赤音
作詞:wowaka
作曲:wowaka

英訳 (English Translation): Jay Bird
Video Link: http://www.youtube.com/watch?v=ntf1u56GfzA

=========================

気づいたら僕の声も
間違った方向に行った。
どこに行った?
見てよ
上の空

きづいたらぼくのこえも
まちがったほうこうにいった。
どこにいった?
みてよ 
うわのそら

If I take notice, my voice also
went in the wrong direction.
Where did it go?
"Look!"
Absent-minded

=========================

鑑定しよう
ここで後ろを向く価値を
「上等です。」と
愚痴を吐いた
ここには何もありません。

かんていしよう
ここでうしろをむくかちを
「 じょうとうです。」と
ぐちをついた
ここにはなにもありません

I'll give you my opinion.
The value of turning your back here,
"That's just great.",
I grumbled.
There's nothing here.

=========================

気づいたら嘘の顔も割れたんだ
ちょうど「不快な暮らしだ」って
ダダをこねてる時間だ

きづいたらうそのかおもわれたんだ
ちょうど「ふかいなくらしだ」って
だだをこねてるじかんだ

If you notice,  I smashed the face of lies.
It's just now time for you to be throwing your
"My circumstances are so unpleasant" temper-tantrum.

=========================

気づいてよ
諦めていること
誰も知らない答えを
笑ってきた、んだろう?

きづいてよ
あきらめていること
だれもしらないこたえを
わらってきた、んだろう?

Pay attention!
I'm giving up.
It's an answer that no one knows.
You started laughing at didn't you?

=========================

待ってくれませんか

独り言を
僕のことをもっともっと
気づかずにいてくれない?
ない?
あいたい、あいたくはない?
じゃあね、待って。だって。

まってくれませんか

ひとりごとを
ぼくのことをもっともっと
きづかずにいてくれない?
ない?
あいたい、あいたくはない?
じゃねえ、まって。だって。

Won't you wait for me?
I say to myself.
Won't you be here not noticing me more and more?
Won't you?
Do you want to see me? Or not see me?
Well see you later, wait. So I say.

=========================

ころころ転がる
音のジャイロ
夢中で追いかける子供たちに
気づかないのはなぜだろうか
そう
なぜだろうか?

ころころころがる
おとのジャイロ
むちゅうでおいかけるこどもたちに
きづかないのはなぜだろうか
そう
なぜだろうか

It rolls and rolls and rolls around
A gyroscope of sound
Why doesn't it get noticed by the children chasing each other around in a trance?
Why doesn't it?

=========================

誰も止めてはくれないの
だって興味がないから
ここにないから
僕はいないから
そこで塞いだら
やけにがむしゃら。

だれもとめてはくれないの
だってきょうみがないから
ここにないから
ぼくはいないから
そこでふさいだら
やけにがむしゃら。

No one will stop and notice me
Because they don't have any interest in me
Because there's nothing here
Because I'm not here
If I get blocked there
I'll be awfully reckless.

=========================

気づいたなあ
僕の声はなくなった
もうどうなった?
そうこうなったって、言えば済むのかな

きづいたなあ
ぼくにこえはなくなった
もうどうなった?
そうこうなったって、いえばすむのかな

Ah, you noticed!
That my voice has disappeared.
How has it been going?
If you say "It's gone like that and like this", I wonder if it'll be finished.

=========================

どうしようかなあ
ひとりきりのまよなか
何故か汚い気持ちを抱えてんだろう?

どうしょうかなあ
ひとりきりのまよかな
なぜかきたないきもちをかかえてんだろう?

What should I do?
All alone in the middle of the night.
Why am I carrying around this dirty feeling?

=========================

なんで俯いてるのかと尋ねてみる
今度はちょっと面倒くさいよ
関わるのかい?

なんでうつむいてるのかとたずねてみる
こんどはちょっとめんどくさいよ
かかわるのかい?

Why are you hanging your head in shame?
you try to ask me.
This time it's a little bothersome.
Are you concerned with it?

=========================

見えない
幸いな結末を
なんで期待しているのかなあ

みえない
つらいなけつまつを
なんできたしているのかなあ

Why am I anticipating an unseen painful ending??

=========================

待ってくれませんか

独り言を
僕のことをもっともっと
気づかずにいてくれない?
ない?
あいたい、あいたくはない?

まってくれませんか

ひとりごとを
ぼくのことをもっともっと
きづかずにいてくれない?
ない?
あいたい、あいたくはない?
じゃねえ、まって。だって。

Won't you wait for me?
I say to myself.
Won't you be here not noticing me more and more?
Won't you?
Do you want to see me? Or not see me?
Well see you later, wait. So I say.

No comments:

Post a Comment